Extra informatie Holland America Line
Arts
Elk cruiseschip van Holland America Line heeft een Medisch Centrum aan boord met gediplomeerde artsen en noodhulpverpleegkundigen. Het medisch centrum is geen volwaardig ziekenhuis, maar kan wel instaan voor de behandeling van de meeste noodgevallen en medische routinegevallen. Er zal een bijdrage worden berekend voor verstrekte medische diensten en medicijnen. Je kunt aan boord medicatie tegen reisziekte kopen. Als je tijdens de reis ziek wordt of letsel oploopt en de diagnose en/of behandeling niet in het medisch centrum kan gebeuren, zal je naar medische voorzieningen op het vasteland vervoerd worden. Veel zorgverzekeringen vergoeden de kosten van medische zorg op zee, in het buitenland en van evacuatie per vliegtuig of helikopter niet. Wij raden je aan een goede reisverzekering af te sluiten inclusief dekking medische kosten.
Baby's / kinderen
Baby's moeten ten minste 6 maanden oud zijn op het moment van inscheping. Op langere cruises, zoals reizen over de oceaan, reizen naar Zuid-Amerika, Azië, de Zuidelijke Stille Oceaan of Hawaï, moeten baby's op het moment van inscheping ten minste 12 maanden oud zijn.
Gasten die jonger zijn dan 21 jaar moeten worden begeleid door een ouder, voogd of begeleider die minstens 21 jaar oud is. Per vijf personen jonger dan 21 jaar moet er één volwassen begeleider aanwezig zijn.
Bagage
Het bagagebeleid van luchtvaartmaatschappijen, limousines en andere transportvoertuigen kan het aantal stuks en/of het gewicht van jouw bagage beperken en/of een toeslag voor extra bagage aanrekenen. Je dient je aan deze beleidsmaatregelen te houden. Houd hier rekening mee. Je dient een label aan te brengen op elk stuk bagage dat je wilt inchecken voor de cruise. Vermeld op het label de volgende informatie: naam, nummer passagiershut en vertrekdatum. Let op: om veiligheidsredenen mag bagage zonder label of eigenaaridentificatie niet op het schip worden geladen.
Houd jouw reisdocumenten, geneesmiddelen, juwelen, fotoapparaten en camera's, film, contant geld en andere waardevolle artikelen steeds bij je in jouw handbagage en stop deze niet in je in te checken bagage.
Let op: het is niet toegestaan om eigen dranken mee te nemen aan boord van het cruiseschip. Eigen meegebrachte dranken zullen worden ingenomen bij het aan boord gaan van het cruiseschip en kunnen aan het einde van de reis weer worden afgehaald. Dit geldt tevens voor dranken gekocht in de tax-free winkels aan boord.
Betalingen aan boord
Alle aankopen en diensten aan boord worden op jouw boordrekening gezet door middel van de keycard van de hut. Contant geld wordt niet geaccepteerd voor individuele transacties in bars, winkels, de Spa en bij excursies. Contant geld wordt in het casino aan boord geaccepteerd. Je kunt aan boord niet betalen/pinnen met jouw ‘’gewone’’ bankpas.
Het aanmaken van de boordrekening en het registreren van de creditcard(s) (Visa®, Mastercard®, American Express®, en Discover®) vindt plaats tijdens de incheckprocedure. Op de dag van inscheping, reserveert Holland America Line een bedrag van $ 30 per persoon per cruisedag op de creditcard. Wanneer dit eerste gereserveerde bedrag is uitgegeven wordt de creditcard belast voor het totale bedrag van de aankopen aan boord. Tevens wordt er nogmaals $ 30 per persoon per dag voor de rest van de cruise gereserveerd. Houd er rekening mee dat er meerdere autorisaties kunnen worden uitgevoerd tijdens de cruise en dat sommige banken dit bedrag tot 30 dagen kunnen vasthouden. Vergeet niet de creditcard om te zetten naar ‘wereld’, alvorens je aan boord gaat, ook als de cruise in Europa is.
Indien je aan boord geen gebruik wilt maken van een creditcard, dan dien je naar Guest Services te gaan en daar een bedrag van $ 30 per persoon per cruisedag contant af te geven (van toepassing op alle gasten van 18 jaar en ouder). Aan het einde van de cruise krijg je het eventuele restant terug.
Aan het einde van de cruise krijg je het eindoverzicht en wordt alleen het bedrag dat je daadwerkelijk hebt uitgegeven van de creditcard afgeschreven. Vergoedingen voor aankopen van producten en diensten aan boord die voor of tijdens de cruise zijn aangekocht, worden op de boordrekening verwerkt. Het kan tot 24 uur na ontscheping duren voordat het uiteindelijke bedrag in rekening wordt gebracht. Voor vragen over hoelang het bedrag wordt vastgehouden of hoe jouw beschikbare krediet wordt beïnvloed, kun je contact opnemen met de creditcardmaatschappij.
Boekingsnummer
Je ontvangt enkele dagen na jouw reservering het boekingsnummer, waaronder jouw boeking bij Holland America Line gereserveerd staat.
Met dit nummer kun je:
Vanaf het moment van ontvangst: excursies bijboeken
Vanaf 40 dagen tot 90 minuten voor vertrek: inchecken en jouw reisdocumenten uitprinten
Indien je geen mogelijkheid hebt tot het online inchecken of uitprinten van jouw reisdocumenten, kun je ook in de haven van vertrek inchecken en jouw documenten bemachtigen.
Het reserveren van excursies kan, op basis van beschikbaarheid, ook aan boord van het schip.
Boordpas / Gastidentiteitskaart
Bij inscheping ontvang je de boordpas / gastidentiteitskaart. Op vertoon van deze kaart kun je direct aankopen doen, middels ondertekening van een ontvangstbewijs. Tevens dient deze kaart als toegangsbewijs voor het cruiseschip en als sleutel van jouw hut. Op de gastidentiteitskaart staat daarnaast de tijd van jouw dinerzitting aangegeven.
Dagprogramma
Je zult je overdag en in de avonduren op een cruiseschip van Holland America Line geen moment vervelen. Je kunt de Happenings on Board inzien via Navigator app voor het volledige schema van activiteiten aan boord. Je kunt deelnemen aan zo veel (of zo weinig) activiteiten als je zelf wilt. De keuzes zijn eindeloos.
Het jeugdactiviteitenprogramma Kids Club biedt een grote keuze aan entertainment voor kinderen en jongeren van 3 tot en met 17 jaar.
Excursies
Holland America Line biedt een gevarieerd excursieprogramma aan. De excursies zijn facultatief en worden zowel aan boord als via de website van Holland America Line verkocht. Met deze excursies haal je het meeste uit jouw tijd in de haven. Kies uit stadsexcursies, culinaire ontdekkingsreizen, winkelen, een expeditie in de buitenlucht, culturele activiteiten en nog veel meer.
Voor het boeken van een excursie tijdens de cruise kun je terecht bij het excursiebureau aan boord. De vouchers voor excursies worden staan in de Navigator App. Tot 5 dagen voor vertrek kunnen excursies nog gewijzigd of geannuleerd worden. We raden je aan om zo vroeg mogelijk te boeken, er is beperkt plaats. Er wordt geen vergoeding of terugbetaling gegeven aan gasten die om welke reden (inclusief medische redenen) dan ook hun excursie annuleren of geen gebruik maken van alle services die tijdens een excursie.
Faciliteiten
Aan boord van Holland America Line zijn vele faciliteiten aanwezig waar je (soms tegen betaling) gebruik van kunt maken zoals o.a. een receptie, diverse (specialiteiten)restaurants, diverse bars en lounges, theater, casino, Art Gallery, fitness, Wellness, zonneterras en zwembad. Voor de jeugd is er o.a. een speelkamer en game room. Tevens is er een was- en strijkservice.
Fooien/ Hotel Service Charge (crew incentive) & Bar Service Charge
Sinds 18 April 2024 is de crew incentive (fooien/Hotel Service Charge) optioneel en geheel vrijblijvend, deze hoef je dus niet meer verplicht te betalen. Aan boord van het schip wordt nog wel de optie geboden om, vrijwillig, een crew incentive (fooien/Hotel Service Charge) toe te voegen aan de boordrekening.
Een (bar) Service Charge van 18% wordt automatisch in rekening gebracht voor alle drankaankopen, barartikelen, speciale restauranttoeslagen, alle à-la-cartemenu-items en alle spa- en salonservices. Lokale omzetbelastingen worden waar nodig toegepast.
Holland America Line Navigator App
Beheer je cruise met de Navigator App. Je kunt de app downloaden in de App store of de Play Store. Meld je aan op je account voordat je aan boord stapt om je voor te bereiden op de reis. Zodra je aan boord bent, kun je bekijken wat er aan boord gebeurt, landexcursies boeken, menu's bekijken en diners boeken, contact houden met reisgenoten aan boord via chat, accountgegevens en boordrekening bekijken en meer.
In- en ontscheping
De tijd van inscheping vind je terug op jouw reispapieren. Voor je aan boord van het cruiseschip gaat, moet je langs een veiligheidscontrole. Vervolgens wordt je verzocht de formaliteiten voor het inchecken op het cruiseschip te vervullen. Let op: behalve wijn en champagne mogen geen alcoholische dranken meegenomen worden aan boord tijdens het inschepen of in de aanleghavens. Flessen en ander verpakkingsmateriaal worden ingenomen en op de laatste reisdag in jouw passagiershut teruggegeven.
Na het inchecken krijg je een gastidentiteitskaart met een streepjescode. Deze kaart is jouw identificatiebewijs bij veiligheidsprocedures wanneer je inscheept, ontscheept en voor aankopen aan boord. Het is ook de sleutel van de hut. Zorg dat je altijd jouw kaart en een identificatiebewijs met foto bij de hand hebt als je het cruiseschip opstapt of verlaat. Je moet de kaart namelijk scannen bij de optische leesapparaten die bij de loopbrug staan. Voor deze procedure zal je jouw reisdocumenten en het vereiste bewijs van staatsburgerschap moeten voorleggen.
Bij Holland America Line kun je gebruik maken van een Online Check-in. Wanneer je hiervan gebruik hebt gemaakt, dien je bij inscheping jouw instapkaart te tonen. Als je geen gebruik hebt gemaakt van de Online check-in dien je voldoende tijd te voorzien voor het invullen van de immigratievragenlijst (één per persoon) aan de pier.
Wanneer je per vliegtuig naar de plaats van inscheping reist, kun je ook aankomstformulieren krijgen van de immigratiedienst bij aankomst op de luchthaven. Zorg ervoor dat je deze bij de hand hebt voor de inscheping.
De receptie aan boord kan je vragen jouw paspoort in bewaring te geven voor immigratieformaliteiten voor cruises die van land naar land varen. Bij afgifte van jouw paspoort ontvang je hiervoor een ontvangstbewijs. Je krijgt aan boord bericht wanneer jouw paspoort teruggegeven wordt.
Bij aanvang van het inschepen, zijn de vorige gasten net vertrokken en is het personeel bezig met het cruiseschip voor te bereiden voor jouw cruise. De passagiershutten zijn om ongeveer 13.00 uur gereed. Je kunt pas naar jouw hut gaan als je via het communicatiesysteem bericht krijgt dat de hut klaar is. Jouw bagage zal later op de middag door de steward in jouw passagiershut worden afgeleverd.
Kleding
Aan boord is de kleding voor overdag casual. Shirts/kledingstukken en schoenen zijn altijd binnen vereist.
Het kledingvoorschrift voor elke avond staat vermeld in het dagelijkse programma en op de Navigator-app.
Avondkleding wordt onderverdeeld in twee categorieën: Gala (dames een broek met jasje, cocktailjurk of avondjurk en heren een jasje met (strop)das, een donker pak of een smoking) en nette vrijetijdskleding (een broek met overhemd voor de heren en een nette jurk of broek voor de dames). T-shirts, zwemkleding, mouwloze hemden, korte broeken en broeken met gaten zijn niet toegestaan in de restaurants of openbare ruimtes tijdens de avonduren.
Gala-avonden worden nooit op de dag van inscheping gehouden, of tijdens de laatste avond van een cruise. Cruises korter dan 4 dagen, hebben geen gala-avonden.
Maaltijden
Gedurende jouw cruise, kun je genieten van een verscheidenheid aan mogelijkheden. Of je een hapje tussendoor nuttigt aan de rand van het zwembad of geniet van een 5-gangen diner in één van de restaurants. Je kunt zelf kiezen waar en wanneer je iets eet.
Speciale eetwensen zoals vegetarische, veganistische, suiker- of glutenvrije maaltijden kunnen eenvoudig vooraf worden aangevraagd. Tevens zijn koosjere en gezonde en evenwichtige maaltijden mogelijk. Speciale dieetwensen moeten tenminste 90 dagen vóór het vertrek worden doorgegeven.
Reisdocumenten
Uitgebreide informatie per afvaart vind je onder het tabje inclusief & exclusief bij de extra informatie. Kinderen en baby`s hebben eigen reisdocumenten nodig en mogen niet bij hun ouders bijgeschreven staan. Zonder geldige reisdocumenten wordt de toegang tot het cruiseschip geweigerd, zonder terugbetaling van de kosten van de reis. Je dient zelf voor geldige reisdocumenten voor de gehele reis te zorgen.
Wij raden aan om de geldigheid van je paspoort te controleren bij de bevoegde autoriteiten en daar ook na te gaan of het nodig is om visa aan te vragen. De scheepsofficier kan je tijdens het inschepen vragen om jouw paspoort en/of ID-kaart. Hij zal dit gedurende de gehele cruise bewaren om het aan de verschillende havenautoriteiten te kunnen laten zien. Indien jij tijdens de cruise je paspoort nodig hebt, wordt deze tijdelijk teruggegeven.
Roken
Roken is uitsluitend toegestaan in de daarvoor bestemde gebieden, zoals bepaalde lounges en op buitendekken. Roken is nooit toegestaan in de restaurants, gangen of openbare ruimten. Alle hutten aan boord van Holland America Line schepen zijn rookvrij.
Rolstoelgebruikers / Mindervalide gasten
Mindervalide gasten zijn van harte welkom aan boord van het cruiseschip. Ben je mindervalide of ben je afhankelijk van een rolstoel, houdt er dan rekening mee dat je zelf een rollator of rolstoel (opvouwbaar) dient mee te nemen. Je moet dit bij reservering doorgeven evenals de afmetingen van jouw rolstoel of rollator (wanneer van toepassing). Rolstoelen aan boord van het cruiseschip zijn alleen bedoeld voor noodgevallen.
Indien je gebruik wenst te maken van een aangepaste mindervalide hut, kun je deze niet via onze website boeken. Een mindervalide hut is altijd op aanvraag en je dient dan ook te allen tijde hiervoor contact op te nemen met ons Contact Center. Houdt er rekening mee dat ontschepen niet altijd mogelijk is in havens waar het cruiseschip niet direct aan de kade ligt. Voor de volledigheid willen wij je er ook graag op wijzen dat indien er sprake is van rolstoelgebondenheid, deelname aan excursies helaas niet mogelijk is. Wanneer kleine stukjes en/of trappen gelopen kunnen worden en een opvouwbare rolstoel meegenomen wordt, behoren enkele excursies tot de mogelijkheden. Informatie over de mogelijkheden en zwaarte van excursies wordt aan boord verstrekt door de excursiebalie.
Let op: met het oog op de veiligheid en het comfort van alle reizigers is het van belang dat elke reiziger op het ogenblik van de boeking volledige informatie verschaft, indien hij/zij ziek is, onwel, beperkte beweeglijkheid heeft of mindervalide is.
Routewijziging
In verband met weersomstandigheden of andere door overmacht ontstane omstandigheden kan Holland America Line in verband met de veiligheid van de passagiers en bemanning besluiten de route kort voor vertrek of tijdens de cruise te wijzigen.
Sloepenrol / Safetydrill
Voor iedere afvaart is er een verplichte sloepenrol. Daar Holland America Line veiligheid als hoogste prioriteit heeft, worden alle passagiers verplicht deel te nemen aan de sloepenrol/safetydrill. Je leert op de juiste manier het reddingsvest aan te trekken en de procedures die je moet volgen in geval van nood.
Taal
De belangrijkste voertaal aan boord van de cruiseschepen, zowel onder personeel als bij aankondigingen van Holland America Line, is Engels. Waar mogelijk zal je worden aangesproken in jouw eigen taal.
Telefoon/Internet
Op de cruiseschepen van Holland America Line wordt het gsm-signaal ontvangen, je kunt gesprekken voeren en ontvangen, alsook sms’jes versturen en ontvangen. Let wel op de kosten, deze kunnen hoog oplopen! Op open zee kan het voorkomen dat er geen gsm signaal is. Je kunt rechtstreeks vanuit jouw hut aan boord van het cruiseschip telefoneren via de satellietverbinding, dit is vaak heel duur.
Er is wifi aan boord van alle schepen, waar je tegen betaling gebruik van kunt maken. Je hebt de keuze uit verschillende wifi-pakketten, van basis tot uitgebreid en voor één of meerdere apparaten. Je kunt een pakket kiezen dat het beste bij je past. Vaak kun je het gewenste pakket voor vertrek aanschaffen via de app van Holland America Line. Het is ook mogelijk om een pakket na inscheping aan te schaffen.
Vaccinatie
Voor sommige bestemmingen van Holland America Line zijn bepaalde vaccinaties gewenst/verplicht. Informeer altijd tijdig voor vertrek of, en zo ja welke vaccinaties je nodig hebt. Voor informatie en advies kun je bij
Reisprik terecht, een landelijk netwerk van gespecialiseerde huisartsenpraktijken voor reizigersadvisering en vaccinaties over actuele benodigde vaccinaties.
Voltage
Het voltage in de hut aan boord van alle schepen is 110/220 V.
Alle hutten hebben een haardroger. Elektrische apparaten zoals kleine ventilatoren, stekkerdozen, adapters en verlengsnoeren zonder overspanningsbeveiligers zijn toegestaan aan boord wanneer deze met de nodige voorzichtigheid worden gebruikt.Als er wordt vastgesteld dat dergelijke apparaten een gevaar vormen, worden ze verwijderd en worden ze de laatste dag van de cruise vóór het ontschepen geretourneerd.
Om veiligheidsredenen mogen reisstrijkijzers en elektrische waterkokers/ketels niet worden gebruikt in uw hut. U kunt 24 uur per dag heet water bestellen bij onze gratis roomservice. Op al onze schepen is ook een wasservice beschikbaar.
Winkels & Services aan boord
In de taxfree winkels aan boord is een breed assortiment producten van diverse artikelen aanwezig: juwelen, horloges, parfums, drank, exclusieve Holland America souvenirs en meer.
Zwangerschap
Indien je zwanger bent, dien je dit bij boeking aan ons te melden (of zodra je van de zwangerschap op de hoogte bent) en navraag te doen naar de specifieke voorwaarden die per rederij gelden. Bij de meeste rederijen geldt dat vrouwen die aan het einde van de cruise 24 weken zwanger zijn, worden toegelaten aan boord van het schip. Je dient dan tevens een medische verklaring bij inscheping te overleggen, waarin verklaard wordt dat je fit bent om per cruiseschip te reizen en wat de vermoedelijke bevallingsdatum is. De regels zijn zeer strikt en je kunt eventueel geweigerd worden.
*Bovenstaande informatie is afkomstig van derden. Wij zijn niet aansprakelijk voor eventuele fouten en/of wijzigingen.